Actiegroep van mensen die vinden dat ons land zoveel beter kan: meer welvaart, minder belastingen en minder overheid. Word supporter👌projectdurf.beJoined September 2025
Het leerlingenvervoer in buitengewoon onderwijs is de zoveelste illustratie van een onhoudbaar maar inefficiënt sociaal systeem. Er is algemene verontwaardiging maar het budget is verdubbeld (!) op een paar jaar tijd. Enkel voor het vervoer gaat het nu om 140 miljoen, of 2500 EUR per kind/jaar enkel voor het vervoer. Het onderwijs zelf kost nog 9 keer meer, wat het dubbel is van regulier onderwijs. Dat is terecht, maar er gebeurt dus wel degelijk een ernstige inspanning voor zorgnoden. Ook wie geen openbaar vervoer nodig heeft en het zelf doet krijgt trouwens evengoed die mobiliteitstoelage. Tegelijk is ook het leerlingenaantal (te) fel gestegen. We zien te vaak dat kinderen die in goed onderwijs zouden kunnen gedijen bij gebrek aan goed onderwijs onterecht naar buitengewoon verhuizen. Wat nog gestimuleerd wordt door de zorgtoelage die aan die inschrijving verbonden is (vaak 500 EUR maand/kind), én een zeer gebrekkige diagnostiek van leerstoornissen die er te vaak geen zijn (steeds meer taalachterstand bij steeds meer allochtonen). Net zoals bij de langdurig zieken: teveel mensen zitten in het systeem, waardoor je wie het écht nodig heeft niet deftig kunt helpen. We hebben meer individuele verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid nodig voor wie kan, en door die budgettaire ruimte meer steun voor wie nièt kan.
De Vlaamse subsidieziekte: onbegrijpelijk dat dit zomaar passeert. De minister van begroting Ben Weyts gaf de administratie opdracht om het subsidieregister voor 2025 niét te publiceren.
Waaorm? Omdat de subsidieberg van 18,4 miljard euro in 2025 verder gegroeid is.
Geen wonder als je ziet wat voor subsidies de deur uitvlogen naar bedrijven, VZW's, vakbonden en ziekenfondsen het afgelopen jaar.
De cijfers zouden een te ongemakkelijke boodschap zijn. Dus verhindert de minister dat de buitenwereld ze mag zijn.
We zijn enorm aan het afglijden.
Politici en transparantie, het blijft een lastig huwelijk.
De Vlaamse regering houdt het subsidieregister van 2025 al maanden achter en denkt blijkbaar na hoe ze subsidies uit het register kan schrappen.
Belastinggeld aan woonzorgcentra, lokale besturen en poetsbedrijven kunnen er zogezegd uit.
"Want dat zijn geen échte subsidies." 🤔
Wanneer gaan politici beseffen dat ze met óns geld werken? En dat wij als burgers alle recht hebben om te weten wat daarmee gebeurt.
Een helder en makkelijk doorzoekbaar register voor alle uitgaven zou de logica zelve moeten zijn, op alle bestuurlijke niveaus.
Vlaanderen ging de goede weg op, maar lijkt nu terug te krabbelen.
Bijzonder slecht idee.
Dit zijn echt Griekse toestanden. De Vlaamse regering en minister van begroting Ben Weyts houden nu al maanden de publicatie van het subsidieregister tegen. Zou normaal in februari al online moeten staan. Is er nog steeds niet.
Klinkt technisch maar is zeer vergaand.
De reden
Vlaamse regering geeft 1,8 miljoen euro subsidie aan … een paardenjumping wedstrijd.
Reactie minister van begroting Ben Weyts: “Het is jammer dat de dressuur en eventing disciplines er niet bij zijn, want die vind ik ook wel leuk”.
Voorbij de karikatuur. Het tekort dit jaar is 3,6 miljard euro.
Bijzonder. Als de argumenten op zijn, resten de clichés. Ondernemers die wijzen op regeldruk zijn niet anti-Europees. Europa wordt niet sterker door kritiek weg te zetten, wel door competitiviteit opnieuw centraal te zetten. @kvanbrempt@tijd
Dit zijn echt Griekse toestanden. De Vlaamse regering en minister van begroting Ben Weyts houden nu al maanden de publicatie van het subsidieregister tegen. Zou normaal in februari al online moeten staan. Is er nog steeds niet.
Klinkt technisch maar is zeer vergaand.
De reden is namelijk de volgende: de subsidieberg van 18,1 miljard euro, waar er vorig jaar al zoveel ophef over was, is nog groter geworden in 2025. Met zeer veel nieuwe subsidies aan bedrijven en linkse VZW's. Terwijl Weyts een "crackdown op subsidies" had aangekondigd.
Wat doet men nu? De cijfers verborgen houden. Niet alleen voor het parlement. Voor de hele buitenwereld.
Uitleg: regering wil de methodologie veranderen. Om zelf te beslissen wat er van die 18 miljard wel en niet onder subsidies valt. "Want bijvoorbeeld dienstencheques, zorg en anderen, dat zijn geen echte subsidies".
Sjah, zo is het makkelijk natuurlijk om er een paar miljard af te doen. Uiteraard zijn dat allemaal wél subsidies. Maar omdat het een politiek zeer vervelende boodschap is, wil de Vlaamse regering de regels veranderen.
En wat doet men dan? De opdracht geven aan administratie om het subsidieregister niét te publiceren. Dat is echt niveau Griekenland jaren 2000.
Het is ook gewoon oerdom. Iedereen weet dat de subsidieziekte het grootste probleem van de Vlaamse regering is. Hiermee doet Weyts wat hij net wou vermijden: er nog eens een gigantische schijnwerper opzetten.
Eén van dingen waar de cocon van de politiek lichtjaren af zit van de echte mensenwereld: "autorijden is een probleem dat moet worden belast en beperkt".
Voor miljoenen mensen is de auto dagelijkse vrijheid.
In België belasten we alles wat positief zou moeten zijn: werken, ondernemen, sparen, beleggen, vrij gaan waar je wil.
We subsidiëren langs de andere kant iedereen en alles die afhankelijk wil zijn van de staat.
Het nieuwe Vlaamse wegenvignet dreigt weer uit te draaien op een platte belastingverhoging voor elke autobestuurder.
Het is tijd om de waanzin van subsidies, ook aan bedrijven, in Vlaanderen een halt toe te roepen.
We stellen daarom voor om de meer dan 2 miljard euro subsidies aan enkele bedrijven, die doorgaans goede relaties hebben met ministers, volledig af te schaffen. Met dat geld kan een gigantische lastenverlaging worden doorgevoerd voor alle ondernemers en werkende mensen.
Dat voorstel brengen we in het Vlaams Parlement.
“De vraag blijft wat het nut van deze subsidies is. Volvo Gent verliest binnenkort waarschijnlijk de productie van de modellen EX40 en EC40 aan de nagelnieuwe vestiging van Volvo in het Slowaakse Košice. Het verleden heeft ons bovendien geleerd dat subsidies zelden iets uitmaken. Bij de aankondiging van de sluiting van Ford Genk in 2012 riep de toenmalige Vlaamse minister-president Kris Peeters (CD&V) nog stellig dat de Amerikaanse constructeur Ford in totaal 42,9 miljoen euro aan subsidies moest terugbetalen. Ford liet beleefd weten dat niet te zullen doen”, zegt Dominiek Claes in Het Belang van Limburg.
"Ook Renault Vilvoorde, Audi Brussel en Opel Antwerpen kregen destijds miljoenen aan subsidies toegeworpen. Daarmee is wellicht tijd gekocht, maar uiteindelijk zijn ze evengoed gesloten. Ook Volvo zal niet in Gent blijven als de onderliggende problemen – denk aan loonkosten, energieprijzen en de vergunningenellende – niet worden aangepakt. Maar daarvoor moeten er andere katten gegeseld worden. Diependaele zal ondertussen kunnen beweren dat hij tenminste iets gedaan heeft om Volvo te overtuigen van de troeven van Gent. Gent en Genk: het is maar één letter verschil."
Naar elk ‘probleem geld gooien’. De PS deed dat in Wallonië. Deze Vlaamse regering doet dat in Vlaanderen.
De resultaten qua schuld zijn catastrofaal.
Laat investeren aub aan ondernemers!
Vlaamse regering dingt mee naar bedrijfsterreinen Van Hool | GVA nieuwsblad.be/politiek/vlaam…
Zeer typerend voor het staatsdenken waarin de politiek verstrikt zit. "Mogen mensen nog zelf kiezen welk loon ze geven en goed presterende werknemers extra belonen, van welk geslacht dan ook?" Toen ik dat zei in het Vlaams Parlement, kreeg ik meteen groot hoongelach en "oh my god!" van de Groen/Anders-fractie. Ook vanuit de meerderheid (voornamelijk Vooruit) klonken verontwaardigde kreten.
Het toont nogmaals hoe ver we zijn afgegleden in absurd staatsdenken. Elk loonverschil is nu per definitie verdacht.
Ondernemers moeten zich "verantwoorden". Met gigantische rapporten. Als er een klacht komt, moeten ze zich verantwoorden. En het Vlaams Mensenrechteninstituut werd aangesteld om de zaak te controleren. We weten allemaal wat dat betekent.
Ik waardeer de moeite van @de_NVA en @axel_ronse om hier federaal nog ten strijde tegen te trekken. Maar het kalf is helaas al verdronken bij de goedkeuring in het Europees Parlement.
Parlementsleden van alle klassieke partijen stonden daar jubelend en juichend toen deze draak werd goedgekeurd.
Ondernemers zitten straks met de miserie. Maar erger nog: het is weer een stap in een samenleving waarin we alles in handen van de staat leggen. Alles wat niet past in de ultieme gelijkheidsgedachte, is verdacht.
Straks moeten we allemaal verplicht 32 uur gaan werken, met een fulltime loon. "Want vzw's die volledig afhankelijk zijn van subsidies van de staat bewijzen dat het kan." Sjah.
Subsidies voor een autobouwer. Waar hebben we dat nog gehoord?
Renault Vilvoorde. Opel Antwerpen. Ford Genk. Audi Vorst. Kregen allemaal subsidies, sloten uiteindelijk allemaal.
Subsidies kopen tijd maar lossen geen enkel onderliggend probleem op.
tijd.be/ondernemen/aut…
België bengelt onderaan. Zonder economische groei geraken de problemen niet opgelost, en dreigt de structurele achteruitgang. Stuur op groei, productiviteit en bij de overheidsuitgaven op effectiviteit en efficiëntie. Ons land heeft zoveel meer potentieel. Fire up those engines.
Het centrale probleem in ons land: de veel te grote overheid. Dringend meer politici nodig die consequent voor minder overheid en veel meer welvaart gaan.
Een maand geleden organiseerde minister van Begroting Ben Weyts een persconferentie over een "historisch akkoord". Hij beweerde daar dat het begrotingstekort "slechts" met 320 miljoen euro was gestegen ten opzichte van september. Bovendien zou dat volgens hem "gecompenseerd worden met extra federale dotaties in 2027".
De waarheid blijkt nu uit de begrotingsdocumenten: het tekort explodeert met 742 miljoen euro tot maar liefst 3,8 miljard euro. De oorzaak? De Vlaamse uitgavenziekte. Die blijft rustig voortwoekeren alsof er niets aan de hand is.
Dat dit "gecompenseerd zal worden door federale dotaties" klopt natuurlijk niet.
Sterker nog: het toont opnieuw de zieke gedachtegang van onze ministers aan.
Federale dotaties komen immers niet zomaar uit de hemel vallen. Ze worden betaald door iedere Belg. Vlaanderen laat zijn uitgaven de vrije loop en compenseert dat vervolgens voor een klein stukje met "extra geld van het federale niveau". Dat maakt het begrotingsprobleem van dit land natuurlijk alleen maar groter.
Uiteindelijk is de slotsom voor de burger duidelijk: meer overheidsuitgaven en een veel groter begrotingstekort voor de NV België.
Deze ziekelijke cirkelredenering om extra uitgaven telkens opnieuw goed te praten, is een van de hoofdredenen waarom we vandaag met de slechtste begroting van de eurozone zitten.
Helaas wordt hierover door de pers nauwelijks doorgevraagd wanneer er weer een "historisch akkoord" wordt voorgesteld.
Yep:
- schaf de automatische indexering en de loonnorm af
- investeer meer in O&O
- versterk de interne markt in Europa
- vereenvoudig de regulering
- neem geen domme maatregelen demorgen.be/ts-b0bc53ac/
760 Followers 3K Followingoprechte en pure hater op antifa/WEF politiekers/woke people/slechte virologen(van ranst) klimaatactivisten/vegan/ pedofielen/incompete rechters/f.ck eu& nato
1K Followers 2K FollowingPer 10 mensen zijn er 2 erg goede, 2 erg slechte + 6 tussenin, die soms zwalpen naar goed en soms naar slecht. Waar zit ik en waar zit jij?
298 Followers 973 FollowingPassionate about energy, sustainability, economics, and politics. Belgian-American. Engineer at @sckcen. Ecopragmatist. Views are my own.
3K Followers 2K FollowingNiet links, niet rechts, nog minder in het midden. Vrijzinnig, vegetarische beestenzot en fan van Vermeersch Etienne. Beheerder van @fiskaalgeplukt.
16K Followers 3K FollowingFounder & Managing Partner @Growth_Inc_ | The best is yet to come... | co-author of "Belgium 2040 - Van Stilstand naar Strategie"
4K Followers 0 FollowingDe beweging die onze democratie sterker maakt door te laten zien dat 'ie werkt. ✌️
VON maakt geen gebruik meer van X. Ga naar 👉 https://t.co/LZ4Yt3cwzW
16K Followers 1K FollowingJurist en historicus. Auteur '1349' en 'Vlaanderens Waanzinnigste Eeuw (1297-1385)'. Columnist DS. Adviseur kabinet Defensie. Tweet in eigen naam.
22K Followers 2K FollowingQui cum socialistis regat, pugnum dextrum timeat oportet./
conservatief/contrarevolutionair/
De Funès/
Ecosocialisme is de 3e rode poging Europa te kapen
55K Followers 832 FollowingProfessor arbeidseconomie @UGentAtWork. Tweet, volkomen onverwacht, 90% van de tijd over de arbeidsmarkt. Voor de rest is er: https://t.co/OIX0c5Bwvy
100K Followers 222 FollowingPrésident du @PSofficiel | Député Fédéral 🇧🇪 🌍 Pour une société plus juste, durable et solidaire 📢 Porter la voix de celles et ceux qu’on n’entend pas